Dit zijn Volkswagens Chinese stekkerplannen

Helft productie tegen 2028 voor China

Het Volkswagen-feest in China lijkt nog niet voorbij. Na een blik te opengetrokken vol met nieuwe modellen voor binnen- en buitenland, geeft Dr. Herbert Diess aan hoe groot de Chinese rol is in de elektrische toekomst van het merk. Wat blijkt? Die wordt groot!

De Voorzitter van de Raad van Bestuur lepelt bij een bijeenkomst verschillende cijfers op. Zo zouden de Chinese fabrieken over acht jaar goed moeten zijn voor de productie van de helft van alle volledig elektrische voertuigen van het merk. Dat komt neer op een doelstelling van 11,6 miljoen BEV’s die van de Chinese productierollen gaan lopen. De wereldwijde doelstelling voor de Volkswagen Groep ligt in 2028 op 22 miljoen stuks. Verschillende samenwerkingen met hun Chinese partners, zoals FAW-Volkswagen, SAIC Volkswagen en JAC Volkswagen, moeten daarvoor gaan zorgen.

Voorbeelden van deze samenwerkingen zijn de fabrieken die uit de grond worden gestampt voor de doorontwikkeling van het MEB-platformen door SAIC en FAW in de buurt van Sjanghai en Guangdong. Voor volgend jaar betekent de afronding van deze fabrieken al voor een productiestijging van 600.000 puur elektrische auto’s. Daarnaast steken JAC en Seat de handen ineen voor de ontwikkeling van een nieuwe platform voor compacte elektrische auto’s.

Daarnaast geeft Diess aan dat Volkswagen bezig is met het verkleinen van de ecologische voetafdruk. In de 33 Chinese fabrieken die de autogroep nu heeft werd vorig jaar een CO2-uitstootbesparing van 13 procent behaald. Goed voor een besparing van 390.000 ton CO2.

Ga naar Autoweek

Author: HBVHI

Geef een reactie