2020: Europese Volvo’s waarschuwen elkaar

Volvo doet een nieuwe zet om de kans op ongelukken te verkleinen. Vanaf volgend jaar kunnen alle nieuwe Volvo’s elkaar waarschuwen bij gevaar.

Volvo roept het al geruime tijd van de daken: vanaf 2020 wenst de fabrikant geen dodelijke slachtoffers of zwaar gewonde passagiers meer bij een ongeluk met een nieuwe auto uit Gotenburg. Na eerdere aankondigingen komt Volvo nu met het nieuwe Hazard Light Alert en Slippery Road Alert. Systemen die ze in Scandinavië al sinds 2016 van de 90-serie kennen, maar die vanaf volgend jaar in alle nieuwe Europese Volvo’s standaard aanwezig zijn. De systemen moeten, zoals de namen al een beetje verklappen, bestuurders waarschuwen bij mogelijk gevaar. Nu zet Volvo een enigszins egoïstische stap, want de auto’s communiceren enkel met elkaar. Bij het Hazard Light System stuurt de auto een signaal bij het inschakelen van de alarmlichten naar alle in de buurt rijdende Volvo’s. Dat gebeurt via de cloud-dienst De Volvo-bestuurders die in de nabijheid van het onheil rondrijden, weten zo vooraf dat ze een gevaarlijke situatie kunnen tegenkomen. Automobilisten in voertuigen van een ander merk, of in een oudere Volvo, hebben echter geen idee …

Hetzelfde gebeurt bij Slippery Road Alert. Dit systeem gebruikt data van rijassistentsystemen om slipgevaar te herkennen. Mocht de Volvo over een glad stuk wegdek rijden, dan signaleert de auto waar dit is en verstuurt deze informatie direct naar alle Volvo’s die spoedig over dit tracé gaan rijden. Zo weten de automobilisten dat ze moeten oppassen. 

Volvo Hazard Light Alert en Slippery Road Alert

De systemen kunnen ook in bestaande auto’s worden ingebouwd. Dat geldt echter alleen voor modellen die op het Scalable Product Architecture (SPA) of Compact Modular Architecture (CMA) platform staan. Het gaat derhalve slechts om Volvo’s vanaf modeljaar 2016 of nieuwer.

De komst van deze systemen is Volvo’s zoveelste aankondiging in aanloop naar ‘de deadline’. Eerder werd al bekend dat alle nieuwe modellen van het Zweedse merk per volgend jaar op 180 km/h worden begrensd en dat vanaf 2020 camera’s en sensoren in Volvo’s worden gemonteerd om de bestuurder in de gaten te houden. Het idee erachter is dat de veiligheidssystemen kunnen ingrijpen bij gevaarlijke situaties, wanneer de man of vrouw achter het stuur onvoldoende – of zelfs helemaal niet – oplet.

Ga naar Autoweek

Author: HBVHI

Geef een reactie